Tożsamość na celowniku – biznes.onet.pl

By on 28 stycznia, 2014 in napisali o nas | 0 comments

Dzień Ochrony Danych Osobowych został ustanowiony na 28 stycznia przez Komitet Ministrów Rady Europy. Obchodzony jest w rocznicę sporządzenia Konwencji 108 Rady Europy z dnia 28 stycznia 1981 r. w sprawie ochrony osób w zakresie zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych. Z okazji Dnia Ochrony Danych Osobowych 28 stycznia br. w portalu biznes.onet.pl ukazała się artykuł „Ochrona Danych Osobowych – tożsamość na celowniku„. W artykule opisano trendy ostatnich lat związane z przetwarzaniem i przechowywaniem danych oraz typowe zagrożenia z nimi związane.  W artykule wykorzystano wypowiedzi Adriana Lapierre, CEO SoftProject.

Nasza tożsamość to już nie tylko imię, nazwisko, dane kontaktowe czy login, ale informacje o naszych zachowaniach i preferencjach zbierane w plikach cookie czy web beacons. Ochrona Danych Osobowych w warunkach powszechnego monitoringu sieci, dostępności zaawansowanych narzędzi do analizy naszej aktywności i masowego wykorzystania rozwiązań mobilnych, staje się krytycznym obszarem naszego bezpieczeństwa. Udostępniamy naszą tożsamość czasami kilkaset razy dziennie w zakresie, którego nie jesteśmy nawet świadomi. Firmy gromadzą coraz większe ilości danych. Tym samym zagwarantowanie bezpieczeństwa poufnych informacji w tak zmiennym i wymagającym otoczeniu stanowi jedno z kluczowych wyzwań współczesnej legislacji. Pozostaje pytanie, czy priorytet ochrony danych osobowych przekuty na regulacje prawne, realnie zmniejszy zagrożenia wykorzystywania naszej prywatności ze strony firm?

Chmury pilnujące danych

Aby ograniczyć zagrożenia spowodowane niewłaściwym przechowywaniem danych przez pracownika, coraz więcej pracodawców przenosi swoje dane do chmury obliczeniowej. Firmy specjalizujące się w udostępnianiu tego typu usług, posiadają większą wiedzę i lepsze technologie, niż przeciętny użytkownik. W związku z tym coraz więcej firm posiadających ogromne bazy danych, decyduje się na krok w stronę przedsiębiorstw outsourcingowych, powierzając im zadanie zabezpieczenia swoich informacji. Takie rozwiązanie przynosi firmie duże oszczędności, chociażby z powodu braku wydatków na specjalistyczne oprogramowania oraz sprzęt. Odpowiednio sformułowana umowa z dostawcą, przenosząca ryzyko prawne i oferująca wyskoki poziom SLA, pozwala przedsiębiorcom skupić się na prowadzeniu biznesu, bez potrzeby angażowania się w techniczne aspekty zabezpieczenia danych. Więcej informacji o chmurze obliczeniowej można znaleźć na naszym blogu w artykułach: Chmura czy infrastruktura?Backup w chmurze

Jakie znaczenie ma umiejscowienie

Zgodnie z wymogami GIODO, przesył danych może zaistnieć tylko w określonych ramach prawnych, oraz przy zapewnieniu najwyższego bezpieczeństwa podczas przekazu. Najbezpieczniejszym i najprostszym rozwiązaniem jest współpraca z dostawcą znajdującym się na terenie Unii Europejskiej, ponieważ mamy pewność, że przechowywanie danych odbywać się będzie zgodne z europejskimi normami. Natomiast nawiązanie kontaktu z partnerem będącym poza granicami UE, może być ryzykownym rozwiązaniem. Nie możemy być już pewni bezpieczeństwa naszych danych, ze względu na brak obowiązku spełnienia unijnych standardów.

Model do analizowania dużej liczby informacji

Istnieje duża zależność pomiędzy korporacjami, instytutami i innymi firmami, wszystkie łączy pierwiastek Big Data. Spowodowane jest to ogromem wirtualnych informacji produkowanym przez przedsiębiorstwa. Jednym z problemów jest to, że dane nie są skategoryzowane w jednym formacie, lecz w nieskończenie wielu. Są to wszystkie informacje, które istnieją poza kolumnami i wierszami baz danych. W tej sytuacji przestaje mieć znaczenie wymiar wielkości plików, a pojawia się problem logistycznego i jakościowego opanowania pojawiających się treści. Problemem jest też ciągłe przemieszczenie się, rozległe spektrum oraz duża fluktacja danych. Dopiero posiadając ogromną grupę specjalistów, oprogramowania, zaplecze techniczne oraz bardzo przemyślane algorytmy, jesteśmy w stanie w pewnym stopniu opanować dane w celu stworzenia strategii działania przedsiębiorstwa. Jednym z rozwiązań powstałego problemu są algorytmy Big Data, umożliwiające jednoczesne przyjmowanie dużej ilości danych oraz równoległe ich interpretowanie. W ten sposób zyskujemy możliwość badania danych w czasie rzeczywistym, z natychmiastowymi wynikami pochodzącymi z różnych miejsc i momentów w czasie.

Ruch w internecie wszędzie pozostawia odciski

Nie każdy użytkownik jest świadomy, ile wirtualnych odcisków pozostawia po sobie, korzystając z wszelkiej maści stron internetowych lub usług. Należą do nich informacje dotyczące naszego życia, które umieszczamy na Facebooku, korzystanie z aplikacji, kliknięcia „like” na stronach, udzielanie zgody na dostęp do książki adresowej. Korzystanie z Big Data, umożliwia zdobyte dane przetworzyć w informacje posiadające wartość komercyjną. Jednymi z miejsc, w których większość użytkowników przekazuje informacje na swój temat, za darmo, są portale społecznościowe. Big Data, z całą pewnością ułatwia operacje marketingowe. Pracownik posiadając informacje na temat zachowania klientów, jest w stanie parametryzować swoje działania, zwiększając w ten sposób zainteresowanie produktem lub usługą. Marketing to nie jedyna sfera, w której swoje zastosowanie miałby Big Data. Big Data z całą pewnością znajdzie zastosowanie w każdej dziedzinie biznesu. Do jego głównych zalet należą zwiększona detekcja oszustw i opracowywanie raportów na temat samopoczucia konsumentów. Jednak należy pamiętać, że korzystanie z takiego systemu jest możliwe dopiero po dopasowaniu się do aktualnych przepisów prawa. Najważniejszy z nich to przepis o ochronie bezpieczeństwa danych osobowych.

Zachęcamy również do zapoznania się z treścią artykułu „28 stycznia – Dzień Ochrony Danych Osobowych” z naszego bloga.

Post a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *